Loading...
FoodLifestyle

5x redenen waarom havermout zo gezond is

gezond havermout emmer op tafel met daar bovenop een kat zittend

5x redenen waarom havermout zo gezond is

Havermout, waarom is het zo populair en waarom is het zo gezond? Degene die mij een beetje volgen via Instagram of hier op mijn blog, weten inmiddels wel dat ik groot fan ben van havermout. Bijna iedere ochtend start ik mijn dag met een havermout ontbijtje. Dit is vaak in de vorm van een schaaltje warme havermoutpap, maar ook wel eens overnight oats, een ovengebakken havermoutje of een paar plakken bananenbrood (met havermout gemaakt). Je kunt eindeloos variëren met havermout, dus ik raak er nooit op uit gekeken.

Van de Bodystore.nl kreeg ik een 5KG (yes je leest het goed VIJF kilo) emmer toegestuurd met daarin fijne havermout. I guess they knew my love for havermout was groot (cat for scale on pic + is a cutie). Ja je kunt wel stellen dat mijn liefde voor havermout mega is haha.

Eerst even: Wat is havermout eigenlijk precies?

Havermout is gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels. Wanneer de haverkorrels alleen geplet zijn, dan zijn het havervlokken. Vaak worden de korrels voorgestoomd, zodat het sneller klaar te maken is. Omdat havermout gemaakt wordt van hele haverkorrels valt het onder de volkoren granen. In tegenstelling tot tarwe en spelt, ook graansoorten, is haver van nature glutenvrij.

In deze blog geef ik je 5 redenen waarom havermout zo gezond is. Even een sidenote: natuurlijk valt of staat de manier waarop je havermout klaarmaakt met of het gezond of minder gezond is.

Schaaltje met havermoutpap aardbei en pindakaas op marmeren ondergrond

# 1. Havermout is super voedzaam

Qua voedingswaarde mag haver boven aan je lijstje staan. Het is een goede bron van koolhydraten en vezels, waaronder de krachtige vezel bètaglucaan (hier meer over hieronder bij #2). Er zitten ook meer eiwitten en vetten in dan in de meeste andere granen. En alsof dat nog niet genoeg is, zitten er ook veel vitamines, mineralen en antioxidanten in. Havermout is voornamelijk rijk aan de vitamines en mineralen: Mangaan, Fosfor, Magnesium, Koper, Ijzer, Zink, Foliumzuur, Vitamine B1 en Vitamine B5 (1).

Qua voedingswaarde zit je gemiddeld rond de 62 gram koolhydraten, 13 gram eiwitten, 7 gram vetten en 8 gram vezels, met 380 calorieën (per 100 gram) (2).

#2. Haver verlaagt het cholesterolgehalte

Havermout bevat in tegenstelling tot andere volkoren graanproducten speciale vezels, namelijk bètaglucanen (3). Bètaglucanen zijn oplosbare vezels die veel vocht opnemen in de darmen en daarbij cholesterol binden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat bètaglucanen uit haver het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen. Dit effect krijg je als je zo’n 75 gram havermout per dag eet.

#3. Havermout is goed voor je darmen

De hierboven genoemde vezel Bètaglucaan lost gedeeltelijk op in water en vormt een dikke, geleiachtige oplossing in de darmen. Dit ‘haverslijm’ zorgt ervoor dat het slijmvlies van de darmen bedekt wordt waardoor slechte bacteriën het slijmvlies minder goed kunnen beïnvloeden. Vezels zijn in het algemeen al super goed voor de darmen, maar deze Bètaglucaan vezel bevordert de groei van de goede darmbacteriën en zorgt daarmee voor een gezonde darmflora.

# 4. Havermout vult goed

Havermout is niet alleen mega lekker als ontbijt – het vult ook nog eens goed. Voor mij persoonlijk heel fijn, want ik ben een grote eter en zit niet snel vol haha. Door voeding zoals havermout, zit je langer vol, waardoor je minder in de verleiding komt om te snacken. De eerdergenoemde vezel bètaglucaan in de haver zorgt ervoor dat je maag er langer over doet om zich te legen, waardoor je gevoel van verzadiging groter wordt. Ook zorgt dit proces ervoor dat de glucose (uit de koolhydraten) langzaam worden opgenomen in het bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en er geen snelle piek ontstaat in het bloedglucosegehalte. Zo heb je dus langer energie van je kommetje havermout!

#5. Havermout zorgt voor variatie

Een tijd terug was het eten van havermoutpap een suf en smaakloos iets. Maar sinds de komst van Instagram is havermout helemaal terug en hip. Je moet wel weten hoe je het lekker klaar kunt maken. Want van kale havermoutpap gemaakt in water wordt niemand blij. Nee als je het op de juiste manier klaarmaakt, kun je er de lekkerste creaties mee maken. Door de neutrale smaak van havermout, kun je er eindeloos mee variëren.

  1. Het begint al met de soort melk, alleen hiermee kun je de havermout al verschillende smaakvariaties geven. Mijn voorkeur ligt bij plantaardige melk zoals kokosmelk, amandelmelk of havermelk. Als je het maar met melk maakt, niet met water (niemand houdt van karton).

2. Ook fruit is een mega goede toevoeging waar je lekker mee kunt variëren. Banaan, aardbeien, blauwe bessen, peer, kaki etc. Allemaal mega lekker in de havermout.

3. Dan kun je nog wat gedroogd fruit zoals stukjes dadel, rozijnen, abrikoos of vijg toevoegen of wat gehakte nootjes of pitten/zaden.

4. Ben je eenmaal lekker op dreef? Het echte #havermouttrutje smelt er nog een blok pure chocolade of een dikke lepel pindakaas door (yes dit is mijn favoriet). Oh en vergeet de kaneel niet!

Schaaltje met havermoutpap banaan, chocolade en pindakaas op marmeren ondergrond

Ook kun je van havermout veel meer maken dan alleen pap. Ovengebakken havermout taartjes, bananenbrood, appelcake, granola, koekjes en muffins. Ik kan nog wel een paar alinea’s doorgaan, want met haver kun je blijven variëren. Hieronder vind je wat linkjes van recepten met haver.

Zal ik binnenkort een blog delen met mijn favoriete havermoutpap variaties? Dus welke combinaties ik het liefst samenstel van bovenstaande ingrediënten?

Ik ben ook erg benieuwd naar jouw favoriete havermoutpap ingrediënten/toppings of je favo haver recept. Laat ze vooral horen in een reactie onder deze blog. Ook als je vragen hebt, let me know! Mag ook in een DM op Instagram.

Liefs!

Havermout appelcake gezond met pindakaas op zwarte ondergrond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.