Loading...
Lifestyle

Cutten: wat is het en waarom zou je het doen

cutten blog wat is het fitnesswithasmile

Cutten. Als je dit woord hardop uitspreekt klinkt het altijd heel grappig vind ik. ‘Cutten’ is een fitness term wat simpelweg inhoudt dat je minder eet dan je verbruikt.

Een paar maanden geleden schreef ik een blog over ‘Bulken’, wat het is en waarom je dit zou doen. In die blog legde ik uit dat bulken heel simpel gezegd betekent dat je meer eet dan dat je verbruikt. Heb je deze blog nog niet gelezen, kun je hem hier teruglezen, dan begrijp je iets beter waar ik het in deze blog over heb. Nu drie maanden verder ben ik klaar met bulken en ga ik beginnen met ‘cutten’.

Nieuw doel

In totaal heb ik zo’n drie maanden gebulkt. Heel zwaar getraind en meer gegeten dan ik nodig had. Tussentijds gaf ik een update in deze blog. Daarin leg ik ook uitgebreid uit hoe ik het bulken heb aangepakt. Hoe mijn trainingen eruit zagen en wat ik met voeding deed. Nog even heel kort:

Ik koos er voor om een ‘lean bulk’ te doen, waarin ik in de basis zoveel mogelijk koos voor voedzame ‘gezonde’ producten. Dus voeding die toegevoegde waarde heeft voor spieropbouw. Niet onnodig veel snoepen, maar net iets boven onderhoud eten zodat de spieren kunnen groeien, het gewicht geleidelijk omhoog gaat, maar het vetpercentage niet onnodig veel stijgt. Daarnaast ben ik ook anders gaan trainen; zwaarder. Meer gewicht en minder herhalingen per set. En iedere training progressie proberen te maken.

Na het schrijven van die blog ging het al veel beter. In januari vond ik wat meer ritme, was meer gewend aan mijn nieuwe baan en had daarna ook minder cravings. Tuurlijk waren ze er af en toe wel, en gaf ik daar ook zeker wel eens aan toe. Maar over het algemeen ging de voeding best goed. Wat ik echt heel fijn vond is dat de trainingen echt vooruit gingen. Ik merkte dat ik sterker werd en dat ik iedere training nét iets meer kon doen. Net wat meer gewicht dan de vorige keer of toch net een herhaling extra. En dat gaf wel veel voldoening! En nog steeds!

Dat de kleding wat strakker gaat zitten was af en toe wel vervelend, maar aan de andere kant een goed excuus om te gaan shoppen ;). Er heeft zich echt wel een laagje gevormd om mijn spieren heen. En eigenlijk net zoals ik in de tussentijdse update schreef kon ik dat de ene dag beter hebben dan de andere. Maar over het algemeen raak ik er steeds meer aan gewend en ben ik er ook best tevreden mee. Want ik kan toch steeds zwaarder trainen en mehnn dat gevoel van superwoman is ook wat waard hoor!

Cutten fitness blog wat is het fitnesswithasmile

Waarom ga ik dan toch beginnen met mijn ‘cut’?

Ik ben sinds maandag gestopt met mijn bulk en begonnen met cutten. Ik ben eerder gestopt met bulken dan ik eigenlijk had gedacht van tevoren. Waarom? Ik heb samen met mijn vriend een vakantie geboekt naar Bali! Dit leek me een mooi doel om naar toe te werken, zodat ik extra gemotiveerd ben en echt een soort datum heb om naar toe te werken. Aan de ene kant had ik nog langer door willen bulken om meer spiermassa op te bouwen, maar als ik dat doe heb ik niet voldoende tijd om rustig naar mijn doel toe te werken. Ik zit niet te wachten op een crashdieet van 4-6 weken. Ik wil rustig naar mijn doel toe werken en zo zwaar mogelijk blijven trainen. Daarom trek ik dan ook drie maanden uit voor het cutten. Dit heb ik allemaal bepaald in overleg met mijn lieve coach Thalita Martens.

Cutten. Wat is het precies?

Bij mijn blog over bulken legde ik al uit dat er grofweg er drie soorten opties zijn als het gaat om fitness & voeding:

  1. Cutting; het lichaam van minder energie voorzien dan dat het verbruikt met als doel vetverlies en minimaal verlies van spiermassa.
  2. Bulking; het lichaam stapsgewijs voorzien van meer energie dan dat het verbruikt met als doel het stimuleren van spiergroei met een zo min mogelijk toename van vetmassa.
  3. Maintaining; het lichaam voorzien van dezelfde hoeveelheid energie dat het verbruikt met als doel behoud van het huidige fysiek en op lange termijn toename van spiermassa.

Voeding speelt bij krachttraining een hele grote rol. Het is onderdeel van de sport.

Het doel in de cuttingsfase is om de opgebouwde spiermassa te behouden en overtollige vetmassa te verliezen. De manier om dit te bereiken is door een bepaalde tijdsperiode (minimaal 3 maanden) in een calorie-tekort te zitten. Het is heel belangrijk om dit consequent dagelijks te doen. Het afwegen en bijhouden van de voeding is in deze maanden dus nog belangrijker dan tijdens de bulkfase. Het nemen van extraatjes zoals een eetlepel pindakaas of blokje chocolade (mijn twee guilty pleasures) kunnen er voor zorgen dat je niet dagelijks in een calorie-tekort zit waardoor je geen vetmassa zult verliezen. Ik zal daarom dagelijks mijn voeding bijhouden en afwegen.

Calorie-tekort bij het cutten

Er zijn twee manieren om in een calorie-tekort te komen. Minder eten (calorie-inname verlagen) en meer bewegen (verbranding van calorieën stimuleren). Thalita heeft me uitgelegd dat we gaan beginnen met calorieën verlagen totdat ik stil blijf staan in verlies vetmassa, daarna gaan we pas beweging toevoegen. Het lichaam past zich namelijk aan, aan de energie die je erin stopt. Wanneer de calorie-inname beperkt wordt verlies je vetmassa en neemt je metabolisme tegelijkertijd af. Hoe langer je in een calorie-tekort blijft, hoe langzamer de verbranding wordt. Elke keer wanneer je lichaam zich erop aanpast zul je de calorieën nog verder moeten gaan beperken. Als je gelijk al cardio toevoegt én je calorie-inname verlaagd, dan creëer je meteen een te groot tekort en past je metabolisme zich daarop aan. Dan stagneer je te snel. (Bron: Thalita Martens)

Blog cutten wat is het krachttraining fitnesswithasmile

Qua voeding is de grootste verandering dus dat de calorieën naar beneden gaan. Ook zal mijn voeding meer gecentreerd zijn rondom de trainingen. Hiermee bedoel ik dat de maaltijden voor en na mijn trainingen het grootst zullen zijn. Dit doe ik zodat ik genoeg energie heb tijdens de training en daarna voldoende voeding om te herstellen.

Qua trainen zal ik zolang mogelijk proberen om echt zwaar te blijven trainen. Net als in mijn bulk zal ik het gewicht zo hoog mogelijk proberen te houden met weinig herhalingen.

Lang verhaal…

Oke sorry guys; veel langer verhaal geworden dan ik had gedacht. Maar wil jullie graag meenemen in het proces en alles dus zo goed mogelijk proberen toe te lichten. Als je vragen hebt, stel ze gerust. Mag hier in een reactie, in een mailtje (info@fitnesswithasmile.nl) of in een berichtje op Instagram.

Ik ben heel benieuwd wat het gaat doen met mijn kracht in de sportschool en met mijn lichaam. Ik zal jullie tussentijds met een blog weer een update geven als jullie dat leuk vinden!

Ik ben ook heel benieuwd of jullie wel eens hebben ‘gecut’, let me know!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.