Loading...
Lifestyle

Mealprep: waarom en hoe doe je dat?

Mealprep-hoe-doe-je-dat-fitnesswithasmile

Mealprep: waarom en hoe doe je dat?

Voorbereiding is het halve werk zeggen ze altijd toch ;)? In het Engels is er nog zo’n mooi gezegde: “failing to prepare is preparing to fail”.

Dit lijkt misschien wat overdreven, maar mealpreppen kan toch wel heel er handig zijn. Het merendeel van ons is druk druk druk in het dagelijkse leven. Rennen, vliegen, opstaan en weer doorgaan. En er moet ook nog gegeten worden. Of je nu student bent, moeder of full-time aan het werk, het kan soms best moeilijk zijn om al je (gezonde) maaltijden thuis klaar te maken iedere dag. Dit is waarom het mealpreppen dé uitkomst kan zijn. Zonder mealprep, vergroot je de kans om te grijpen naar junk-food of kant-en-klaar maaltijden of zo’n ‘gezonde’ maaltijdsalade (waar stiekem zoveel toevoegingen, suiker en andere rotzooi in zit) .

Mealprep: wat is het?

Wat is het nu eigenlijk concreet, dat mealpreppen?
Heel simpel gezegd is het het voorbereiden van je maaltijden. Vaak met het doel om tijd te besparen of zoals bovengenoemd om misstappen (junkfood, magnetron maaltijden etc.) te voorkomen.

Mealpreppen kan op heel veel verschillende manieren, vind een weg die werkt voor jou! Je kunt al je maaltijden voorbereiden van ontbijt tot diner en dat voor zeven dagen per week, maar je kunt het ook gewoon houden bij het voorbereiden van je lunch voor 3 dagen!

Als je bijvoorbeeld altijd rennend en vliegend de deur uit gaat ’s ochtends om je kinderen naar de kinderopvang te brengen en daarna gelijk door naar kantoor te sjeezen, dan kun je mooi je ontbijt voorbereiden. Ook handig als je student bent en toch vaak voor een croissant ontbijtje op het station zwicht. Kies er dan voor om je ontbijtje voor bijvoorbeeld drie dagen vooruit klaar te zetten.

Voor iemand die altijd erg laat klaar is met werken en dan vaak kiest voor kant-en-klare magnetron maaltijden, is de focus op avondeten voorbereiden het slimst. En voor de meeste mensen is het voorbereiden van lunch voor door-de-weeks echt heel fijn. Zo kun je altijd lekker en gezond lunchen en niet perongeluk die twee kleffe broodjes kroket uit de kantine pakken.

Mealprep: hoe pak je dit aan?

Mealprep stap 1: Plan

Kies een dag voor het doen van de mealprep. Voor veel mensen is dit de zondag, zodat ze op de doordeweekse (kantoor- of schooldagen) voorzien zijn van maaltijden. Maar dit is natuurlijk persoonlijk, wat voor jou het handigst is! Voor mij is dat bijvoorbeeld de maandag, want dan ben ik vrij.

Kies vervolgens welke maaltijden je wilt voorbereiden. Een valkuil is om meteen álles voor te willen bereiden. Begin niet te ambitieus is mijn advies ;). Bedenk welke maaltijd voor jou het fijnst is om voor te bereiden en begin daar mee, bijvoorbeeld lunch. Mocht het bevallen en je wordt steeds beter in multi-tasken, kun je altijd nog meer maaltijden gaan maken.

Bedenk ook hoeveel maaltijden je wilt maken. Ik maak meestal niet meer dan drie dagen vooruit, de meeste maaltijden blijven in ieder geval wel tot drie dagen goed in de koelkast. Maar je kunt bijvoorbeeld ook voor twee dagen of voor vier dagen voorbereiden, aan jou.

Mealprep stap 2: Boodschappen

Dan de boodschappen. Allereerst moet je bedenken wat je wilt gaan eten. Kies de ‘recepten’ uit die je wilt maken, bijvoorbeeld 1 lunch recept en 1 diner recept. Als je begint met mealpreppen, kies dan vooral géén nieuwe recepten, maar kies iets wat je veel vaker hebt gemaakt. Kies in het begin ook makkelijke recepten met weinig poespas en weinig verschillende ingrediënten, zoals deze.

Je moet sowieso in het begin even handigheid krijgen in het multitasken, de eerste mealprep zal niet heel snel gaan. Maar je zult zien dat je er steeds sneller in wordt. Later kun je dan ook wat nieuwe en gevarieerdere recepten uitproberen. Voor nu kies je een simpel recept. Maak een boodschappenlijstje met de ingrediënten die je nodig hebt en ga boodschappen :).

Mealprep stap 3: De prep

Het preppen kan beginnen! #hepperdeprep.

Deze stap is heel erg afhankelijk van welke maaltijden je wilt voorbereiden.
Je kunt bijvoorbeeld voor twee dagen lunch klaarzetten. Maar mealprep is ook dat je met het avondeten niet voor twee personen kookt, maar voor vier personen. Zo heb je ook voor de dag erna alvast avondeten klaarstaan. Dit doen ik en mijn vriend met het avondeten al minstens een jaar lang, scheelt zoveel tijd! 1 dag vers en 1 dag uit bakjes :).

Een ander voorbeeld is dat je allerlei rauwkost in huis haalt (lees: wortels, paprika’s, bleekselderij, komkommer etc), en dat je deze in een keer allemaal gaat snijden en verdeelt over bakjes. Zo heb je iedere dag op werk een groente snack bij de hand!

Nog 1 voorbeeld dan voor je tussendoortjes: bak op zondag een bananenbrood (zoals deze) of gezonde muffins. Snijd het bananenbrood in plakken, verpak in wat folie of in een bakje en zet de helft in de koelkast en de helft in de vriezer. Zo heb je deze week iedere dag wat lekkers en in de vriezer nog wat achter de hand!

Mealprep stap 4: De bakjes

Bakjesmeisje, zo noemt mijn vriend me ook wel haha. Iedere dag naar werk een tas vol met bakjes mee. Een salade voor lunch, een bakje met nootjes voor tussendoor, een plak bananenbrood bij de koffie, een bakje met groentes etc etc.

Koop leuke bakjes voor jezelf die geschikt zijn om te verwarmen (magnetron), in te vriezen, vaatwasser bestendig, stapelbaar en herbruikbaar. Vooral dat stapelbaar is een must, anders is het net Tetris in je koelkast.

Dit was mealprep voor dummies voor vandaag ;). Laat me vooral in een reactie weten of jij aan mealpreppen doet (of gaat doen) en wat je dan klaarmaakt.

Bekijk hier alvast een voorbeeld van een recept dat je goed kunt preppen.
Op m’n website zullen zeker nog mealprep-recepten voorbij komen, dus stay tuned!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.