Loading...
Lifestyle

Personal update: Bulk; wat vind ik er (eerlijk) van?

Personal update bulk fitnesswithasmile

Een tijdje terug schreef ik een blog over Bulken: wat het is en waarom je het kunt doen. In deze blog vertelde ik waarom ik zelf ben gestart met bulken en hoe ik dat aan zou pakken. Vandaag geef ik jullie en persoonlijke update over hoe het tot nu toe gaat, welke obstakels ik ben tegen gekomen, de ups en downs van het bulken, of ik er nog mee door ga of stop met bulken. Kortom in deze personal update: wat vind ik van de bulk?

Allereerst nog even hoe mijn bulk eruit ziet

Als je het uitgebreide verhaal wilt teruglezen, kun je het beste mijn vorige blog er nog even bij pakken, die kun je hier terug lezen. En nu licht ik nog even kort toe hoe mijn voeding en training er ongeveer uit ziet tijdens de bulk. Ik ben dus meer gaan eten dan ik verbruik. Iedere dag hanteer ik dezelfde verdeling macro’s (eiwitten, koolhydraten & vetten).

Ik koos er voor om een ‘lean bulk’ te doen, waarin ik in de basis zoveel mogelijk kies voor voedzame ‘gezonde’ producten. Dus voeding die toegevoegde waarde heeft voor spieropbouw. Niet onnodig veel snoepen, maar net iets boven onderhoud eten zodat de spieren kunnen groeien, maar het vetpercentage niet onnodig veel stijgt. Het doel van mijn bulk was om geleidelijk in gewicht aan te komen, spieren op te bouwen en zo weinig mogelijk vetmassa.

Daarnaast ben ik ook anders gaan trainen; zwaarder. Meer gewicht en minder herhalingen per set. En iedere training progressie proberen te maken. De progressie kan zijn; of iets meer gewicht dan de vorige training of bijvoorbeeld een herhaling meer. Maar wel elke training het maximale eruit proberen te halen.

Personal update bulk zwaardertrainen fitnesswithasmile

Hoe bevalt het bulken

Deze blog met een personal update over de bulk heeft even op zich laten wachten. Dit had verschillende redenen. Waaronder dat ik een tijdje geleden, toen ik net een paar weken begonnen was met bulken, ziek werd. Ik had last van griep en kon daardoor even niet volgens plan eten en al helemaal niet trainen. Dit was natuurlijk heel erg balen. Want als je niet kunt trainen, heeft bulken niet zoveel zin. Met andere woorden; niet kunnen trainen, betekent ook niet spieren op kunnen bouwen. Dit griepje zorgde dus even voor een tegenslag, want hierna moest ik echt wel even een stapje terug doen qua trainen. Ik moest weer rustig opbouwen naar het zware trainen met zwaar gewicht en weinig herhalingen. Hierdoor kon ik ook nog weinig zeggen van wat ik van het bulken vond.

Inmiddels zijn we weer een aantal weken verder en kan ik weer lekker zwaar trainen. Dus nu vond ik het tijd om een update te schrijven met hoe het bulken me bevalt.

Een nieuwe baan en beginnen met bulken..

Fitness is echt een lifestyle en is helemaal verweven in je leventje. Gedurende je hele week ben je er mee bezig: slaap, voeding, rust en trainen; het komt allemaal samen. Toen ik begon met bulken, veranderde mijn leventje ook net op dat moment. Ik begon namelijk met een nieuwe baan. Een hele toffe baan (bij interesse kan ik hier ook eens een persoonlijke blog over schrijven; laat het weten in een reactie), maar ook een hele drukke. Een nieuwe baan kost sowieso veel energie: een nieuw ritme, allemaal nieuwe mensen en heel veel nieuwe informatie. Ook kwam ik in een periode binnen vallen waarin er gigantisch veel gedaan moest worden. Gelukkig is het allemaal heel erg leuk, wat het wel makkelijker maakt om het vol te houden.

Waarom ik dit vertel? Omdat het bulken naast mijn nieuwe baan, me best zwaar viel. Het voorbereiden van mijn maaltijden in de avonden, het trainen en het herstel ervan, minder slaap en ook nog extra avonden werken. Daarnaast hadden we tussendoor ook nog de feestdagen. Al met al, een hele drukke december periode voor mij. Hierdoor ging het echt met ups en downs.

Sommige dagen ging het heel goed met trainen en eten, andere dagen had ik weinig energie door alle drukte en had ik veel cravings naar ongezond eten door weinig slaap. Daar gaf ik dan ook best wel eens aan toe, aan die cravings. En dan betrap je jezelf erop dat je excuses voor jezelf gaat maken. ‘Ah ik heb het toch zo druk gehad, ik heb wel wat lekkers verdient’ of ‘Ik ben toch aan het bulken, dat extra stuk chocolade maakt vast niet uit’. Maar omdat je met bulken al meer eet dan je nodig hebt, tellen die extra dingen daar nog bovenop echt wel mee. En die chocolade en kerstkransjes, daar krijg je geen spiermassa van hoor ;).

Maar hoe gaat het nu dan?

Nu in januari ben ik met werk nog steeds best wel druk en is het nog steeds vrij nieuw allemaal, maar de ergste druk is geweest. En ook de feestdagen zitten er weer op. Hierdoor hoop ik wat meer rust en ritme te krijgen. Dit gaat de laatste paar weken al geleidelijk aan beter.

Het trainen gaat ook echt weer de goede kant op. Ik merk dat ik sterker word en dat ik groei. Ook het gewicht gaat nu langzaam stijgen. Toch blijft dit ergens een mindf*ck. De ene dag kan het me niks schelen en vind ik het prima dat ik zwaarder word en groei, maar op dagen dat ik wat minder in m’n vel zit, kan ik me ineens dik en chubby voelen (wat natuurlijk niet echt zo is). Ook kleding gaat echt strakker zitten nu. En dat is natuurlijk echt wel minder leuk. En je weet dat het niet alleen maar spier is, je komt ook altijd een beetje vet bij. Dit hoort zo en is ook prima, maar de ene dag kan ik dit beter handelen dan de andere. Bij mij gaat het vet vooral op mijn buik ‘hangen’ en daar heb ik op sommige dagen echt wel moeite mee. Door mijn PDS heb ik ook nog vaak een opgezette buik, wat ook niet meehelpt aan een fijn gevoel over mijn eigen lichaam.

Toch staan hier ook genoeg dagen tegenover dat ik mezelf juist heel zelfverzekerd voel, omdat ik me sterk en fit voel en steeds zwaarder kan tillen tijdens mijn trainingen. Ook in de sportschool krijg ik complimenten over hoe goed mijn trainingen eruit zien. Dat geeft ook weer voldoening en motivatie om zo hard te blijven trainen.

En het vele eten, hoe gaat dat?

In het begin vond ik het veel eten en zat ik er ook echt vol van. Maar je went snel aan de hoeveelheid die je eet. Althans ik wel. Ik heb totaal geen moeite met veel eten. Heel af en toe in het weekend, als ik bijvoorbeeld een hele dag op pad ben, dan wil het nog wel eens voorkomen dat ik in de avond nog veel calorieën ‘over’ heb. Maar dit los ik dan ook makkelijk op door een wat grotere ‘pre-bed maaltijd’ te maken met havermout en pindakaas (yummm).

Nee over het algemeen gaat dat vele eten me makkelijk af. Sterker nog; ik moet er soms op letten om er niet over heen te gaan. Zoals ik hierboven schreef ging het met alle december lekkers nog wel eens mis. Maar ook de pot pindakaas brengt me nog weleens in de verleiding een extra lepel te pakken. Komende weken ga ik dan ook focussen op cleaner eten en minder snoepen.

Personal update bulk voeding fitnesswithasmile

Conclusie personal update bulk; wat vind ik ervan?

Zoals je leest vind ik het lastig om een hele duidelijke uitspraak te doen over wat ik ervan vind. Het is heel erg met ups en downs gegaan tot nu toe. Ik weet ook dat dit voor een groot deel door de drukte erom heen is gekomen. Ik wil daarom nog minimaal 1 à 2 maanden doorgaan met mijn ‘lean bulk’. Voor nu ga ik de focus leggen op cleaner eten, goed letten op de verdeling van macro’s en daarnaast progressie maken met trainen.

Zo. Respect als je dit hele verhaal hebt gelezen, het is wat langer geworden dan verwacht oeps; sorry.

Ik ben benieuwd of jij wel eens hebt gebulkt of dat je je herkent in mijn verhaal? Geef vooral een reactie hier onder de blog of in een privéberichtje op Instagram, vind het leuk om van jullie te horen!

2 comments
  1. Rietta

    Mooi om te lezen! En herkenbaar ook. Ben inmiddels ook zo’n 3 maanden aan het “bulken” en vind het echt wel lastig. lastig om niet zomaar van alles naar binnen te schuiven “want ik ben toch aan het bulken” en om echt wel na te denken om de juiste keuzes te maken. In het begin was ik voor m’n gevoel de hele dag aan het eten, maar ik heb nu wat dingen kunnen verwisselen die ik straks ook weer makkelijk terug kan wisselen als ik weer wil afvallen. Nu bijvoorbeeld een reep kruidkoek i.p.v. een snelle jelle zero. Volle kwark bij mijn ontbijt i.p.v. alleen magere kwark. Maar ik vind het nog steeds lastig om voldoende vetten binnen te krijgen. En koolhydraten eigenlijk ook wel. Eiwitten is nooit een probleem eigenlijk. Ik vind het met trainen wel super om te merken dat je steeds zwaarder kunt trainen, super om te zien waar dat lichaam toe in staat is.

    Het puntje over je chubby voelen snap ik helemaal. Ik heb het half jaar voor mijn bulk hard gewerkt om af te vallen en dat er nu weer een laagje overheen komt is best lastig. Zeker in combinatie met PDS kan dat echt niet fijn zijn. Maar oké, ik weet dat het allemaal maar tijdelijk is, nog een maand of 2 en dan ga ik echt weer minderen want een beetje leuk in bikini lopen van de zomer vind ik ook belangrijk 😉

    Groet,
    Riëtta

    1. Fitnesswithasmile

      Hoi Riëtta! Dankjewel voor je reactie, leuk om te lezen! Ik snap je heel goed met het ‘want ik ben toch aan het bulken’, toch proberen de juiste keuzes te maken :), bij mij gaat dit wisselend. De laatste weken gaat het wel weer heel goed. Slim dat je dingen hebt gewisseld! Dan is het straks inderdaad veel minder omschakelen. Ik denk dat ik echt wel weer even moet wennen aan het minder eten straks.
      Voldoende vetten krijg ik door cashewnoten als tussendoortje te nemen, ‘s ochtends pindakaas door m’n havermout en bijvoorbeeld met lunch een halve avocado en een eitje op brood of door m’n salade. Je kunt ook proberen om in olijfolie te bakken of olijfolie als dressing te gebruiken.

      Nee het blijft af en toe een struggle. Maar ook wel weer mooi om zo’n proces door te gaan.

      Veel succes nog! Ben benieuwd hoe het je verder af gaat!

      Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.